Klasy integracyjne
“Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”.
Maria Grzegorzewska
Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w Białej Podlaskiej jest placówką o 100-letniej tradycji w kształceniu zawodowym. Od 2009 roku jest to również jedyna szkoła w mieście, gdzie na poziomie ponadpodstawowym, kształci się młodzież w klasach integracyjnych.
W Zespole Szkół Zawodowych Nr 2, młodzież uczy się w klasach integracyjnych od 14 lat, jednak praca z uczniem niepełnosprawnym zaczęła się dużo wcześniej. W 2000 roku powstała w ówczesnym ZSZ nr 3, w Białej Podlaskiej, pierwsza klasa integracyjna. Dziś korzystamy z doświadczenia nauczycieli, którzy przeszli do nas po likwidacji tamtej placówki.
Integracja umożliwia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych naukę w szkołach masowych wraz ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami. Niesie dla nich nadzieję na lepsze jutro, rozwija wiarę we własne możliwości, a także wzbogaca i uczy tolerancji. Uczniowie mają możliwość rozwijać zachowania społeczne, potrzebne w codziennym życiu i przy budowaniu poprawnych relacji z innymi ludźmi.
CHRAKTERYSTYKA KLAS INTEGRACYJNYCH:
- klasy integracyjne liczą 15-20 uczniów, w tym 3-5 uczniów z niepełnosprawnością,
- zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli – wiodący (nauczyciel przedmiotu) oraz wspomagający, którzy wspólnie odpowiadają za całą klasę,
- program nauczania dla uczniów w klasie integracyjnej oparty jest na programie nauczania w szkole masowej, ale dla uczniów z niepełnosprawnością jest on dostosowany do indywidualnych potrzeb,
- uczniowie z niepełnosprawnością uczestniczą – wraz ze sprawnymi, zdrowymi dziećmi – we wszystkich działaniach szkoły, np. wycieczkach, akademiach itp., mają również zapewnione przez szkołę zajęcia dodatkowe rewalidacyjne.
CHRAKTERYSTYKA KLAS INTEGRACYJNYCH:
- współpraca dwóch pedagogów i mała liczebność uczniów pozwala na pełną indywidualizację pracy dydaktycznej, stałe dostosowywania treści programowych do możliwości ucznia, stopniowanie trudności zadań, stosowanie ciekawych metod aktywizujących.
- indywidualizacja pracy dotyczy również uczniów zdolnych , dla których opracowuje się dodatkowe zadania,
- uczniowie zdrowi, przeciętni, zdolni i ambitni wspierają, pomagają, tłumaczą , ale najczęściej motywują do pracy uczniów ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Nad prawidłowym rozwojem dzieci niepełnosprawnych w szkole czuwa 6 nauczycieli wspierających. Poza wspieraniem pracy dziecka w czasie lekcji, prowadzą dodatkowe indywidualne zajęcia rewalidacyjne.
Działania integracyjne
Zobacz, co robimy w celu integracji
- 7 marca, 2024
Bialski Fotospacer
Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych zarówno grono pedagogiczne jak też...
- 5 marca, 2024
Konkurs Fotograficzny – Podaj rękę INTEGRACJI
Zespół Kształcenia Integracyjnego ogłasza konkurs fotograficzny „Podaj rękę INTEGRACJI”Konkurs...
- 25 stycznia, 2024
Ferie zimowe na sportowo
Zapraszamy uczniów naszej szkoły do udziału w zajęciach sportowych...
- 22 stycznia, 2024
Warsztaty – Podstawy animacji komputerowej i montażu filmowego
Uczniowie klas VII-ych i VIII-ychZapraszam Wasw dniach 29.01 –...
- 19 stycznia, 2024
FERIE ZIMOWE 2024
Prezydent Miasta Biała Podlaska Michał Litwiniuk oraz Bialskie Centrum...
- 21 grudnia, 2023
Pocztówki bożonarodzeniowe ślemy w świat z najlepszymi życzeniami!
Pocztówki bożonarodzeniowe ślemy w świat z najlepszymi życzeniami! Przybywajcie...
- 21 grudnia, 2023
Wyjście integracyjne klasy 1 TS
18.12.2023 r. odbyło się wyjście integracyjne klasy 1 TS...
- 21 grudnia, 2023
Sesja fotograficzna
Dzyń, dzyń, dzyńWjeżdżamy świątecznie. Grafika: Wiktoria Kaczanowicz 2 TG
- 15 grudnia, 2023
Targi przedsiębiorczości w Szkole Podstawowej nr 5
14 grudnia 2023 r. Pani Izabela Kopryk, Pani Ewa...
- 15 grudnia, 2023
Wyjście integracyjne klasy 1 TE
13.12.2023 r. wyjście integracyjne klasy 1 TE pod opieką...