W gąszczu tekstów – czyli intertekstualność w kinie

11 października 2023 roku uczniowie klasy 1 C wzięli udział w “lekcji w kinie”. Projekt dotyczący edukacji medialnej pt.: W gąszczu tekstów – czyli intertekstualność w kinie, realizowany był przez Centrum Edukacji Filmowej. Zajęcia w kinie Mercury składały się z dwóch części:  

  1. Multimedialnego pokazu prowadzonego na żywo przez zawodowego aktora, bogato ilustrowanego fragmentami filmów, stopklatkami, fragmentami making-off.
  2. Pełnometrażowego filmu pt. Earl, ja i umierająca dziewczyna.

Podczas lekcji uczniowie dowiedzieli się, czym jest intertekstualność, tekst kultury, autotematyzm utworu. Odnajdywali w filmach nawiązania do literatury, muzyki klasycznej i współczesnej, malarstwa, gier komputerowych, a nawet tatuaży. Zrozumieli, jak w działa w filmie pastisz, parodia i aluzja. Poznali pojęcie postmodernizmu w kinie oraz pojęcia związane z filmem-remake, spin off, crossover, mockument. Obejrzeli ciekawe fragmenty filmów, dzięki którym zobaczyli, jak fascynujące może być poszukiwanie ukrytych znaczeń i motywów.  
Projekcja filmu o uczennicy liceum, która zachorowała na białaczkę, ukazała młodzieży prawdziwy psychologicznie obraz,  podejmujący wiele ważnych dla młodych ludzi tematów i stanowiący  impuls do dyskusji.  Ekranizacja obejmowała zagadnienia związane z dojrzewaniem, świadomymi wyborami, postawami wobec choroby, budowaniem autentycznej przyjaźni, relacji z rówieśnikami, realizacją swoich pasji.  Film był nietypowy, gdyż pokazywał także pasje młodych ludzi, zachowanie człowieka wobec choroby, próby oswojenia z nieuchronnością pewnych wydarzeń. W dziele wykorzystano także w ciekawy sposób animacje i inne metody kręcenia filmu.

Opiekunem grupy była wychowawczyni Pani Małgorzata Suszczyńska.