Klasy integracyjne
“Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”.
Maria Grzegorzewska
Zespół Szkół Zawodowych Nr 2 im. Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury w Białej Podlaskiej jest placówką o 100-letniej tradycji w kształceniu zawodowym. Od 2009 roku jest to również jedyna szkoła w mieście, gdzie na poziomie ponadpodstawowym, kształci się młodzież w klasach integracyjnych.
W Zespole Szkół Zawodowych Nr 2, młodzież uczy się w klasach integracyjnych od 14 lat, jednak praca z uczniem niepełnosprawnym zaczęła się dużo wcześniej. W 2000 roku powstała w ówczesnym ZSZ nr 3, w Białej Podlaskiej, pierwsza klasa integracyjna. Dziś korzystamy z doświadczenia nauczycieli, którzy przeszli do nas po likwidacji tamtej placówki.
Integracja umożliwia uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych naukę w szkołach masowych wraz ze swoimi pełnosprawnymi rówieśnikami. Niesie dla nich nadzieję na lepsze jutro, rozwija wiarę we własne możliwości, a także wzbogaca i uczy tolerancji. Uczniowie mają możliwość rozwijać zachowania społeczne, potrzebne w codziennym życiu i przy budowaniu poprawnych relacji z innymi ludźmi.
CHRAKTERYSTYKA KLAS INTEGRACYJNYCH:
- klasy integracyjne liczą 15-20 uczniów, w tym 3-5 uczniów z niepełnosprawnością,
- zajęcia prowadzi dwóch nauczycieli – wiodący (nauczyciel przedmiotu) oraz wspomagający, którzy wspólnie odpowiadają za całą klasę,
- program nauczania dla uczniów w klasie integracyjnej oparty jest na programie nauczania w szkole masowej, ale dla uczniów z niepełnosprawnością jest on dostosowany do indywidualnych potrzeb,
- uczniowie z niepełnosprawnością uczestniczą – wraz ze sprawnymi, zdrowymi dziećmi – we wszystkich działaniach szkoły, np. wycieczkach, akademiach itp., mają również zapewnione przez szkołę zajęcia dodatkowe rewalidacyjne.
CHRAKTERYSTYKA KLAS INTEGRACYJNYCH:
- współpraca dwóch pedagogów i mała liczebność uczniów pozwala na pełną indywidualizację pracy dydaktycznej, stałe dostosowywania treści programowych do możliwości ucznia, stopniowanie trudności zadań, stosowanie ciekawych metod aktywizujących.
- indywidualizacja pracy dotyczy również uczniów zdolnych , dla których opracowuje się dodatkowe zadania,
- uczniowie zdrowi, przeciętni, zdolni i ambitni wspierają, pomagają, tłumaczą , ale najczęściej motywują do pracy uczniów ze specjalnymi i specyficznymi potrzebami edukacyjnymi.
Nad prawidłowym rozwojem dzieci niepełnosprawnych w szkole czuwa 6 nauczycieli wspierających. Poza wspieraniem pracy dziecka w czasie lekcji, prowadzą dodatkowe indywidualne zajęcia rewalidacyjne.
Działania integracyjne
Zobacz, co robimy w celu integracji
- 22 września, 2023
Spotkanie integracyjne klasy 1 TE
Dnia 21 września, klasa 1TE wraz z wychowawca Panią...
- 20 września, 2023
Rajd rowerowy
W ramach Europejskiego Tygodnia Mobilności 18 osobowa grupa uczniów...
- 15 września, 2023
Spotkanie integracyjne klasy 2 A
INTEGRACJA, INTEGRACJA! 14 września uczniowie klasy 2 A wzięli udział w...
- 22 czerwca, 2023
Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
14 czerwca 2023 r. delegacja uczniów naszej szkoły wraz...
- 12 czerwca, 2023
Klasa 2 TEM zwycięzcami 13. Dnia Integracji, Profilaktyki i Rekreacji 2023
Nagroda Główna trafiła dooooo…...........Klasy 2 TEM!Gratulacje!!!!
- 1 czerwca, 2023
13 Dzień Integracji, Profilaktyki i Rekreacji na Brzeskiej
13. Dzień Integracji, Profilaktyki i Rekreacji – święto obchodzone...
- 29 maja, 2023
13 Dzień Integracji, Profilaktyki i Rekreacji na Brzeskiej
13. edycja Dnia Integracji, Profilaktyki i Rekreacji przed nami....